2nd Bachelor in Library and Information Technology

Practical work in management of the libraries

< Back

ECTS Credits2
Number of Hours (h/year)30
Teaching staffWOUTERS, Corinne
Course UnitCompulsory
TermQuad. 1
CodeSOC-BBIB0028/2
Prerequisite

Structure and organization of public libraries and media libraries (Year 1)

Aims and Objectives

The student must be able to understand and analyse the various problems arising in libraries and find solutions for each of them.

Description

Using case studies, the students analyse all aspects related to library organization and management

Bibliography

DIAMENT, Nic. dir. Organiser l’accueil en Bibliothèque. Villeurbanne : Institut de Formation des bibliothécaires, 1997 (coll. la boîte à outils)

Elagages…Elagages et retraits en bibliothèque publique : pour une meilleure gestion des collections de la bibliothèque .I. Les monographies.3ème éd. revue et augmentée. Lobbes : Réserve centrale du réseau public de lecture, 2008.55p.

GASCUEL, Jacqueline. Un espace pour le livre : guide à l’intention de tous ceux qui créent, aménagent ou rénovent une bibliothèque. Paris : éd. Du cercle de la librairie, 1993.

GAUDET, Françoise et LIBER, Claudine. Désherber en bibliothèque : manuel pratique de révision des collections. Paris : Electre : édition du cercle de la librairie, 1996.

GUILBAUD, Didier. « L’aménagement d’une petite bibliothèque rurale. In : BBF,T.45, n°3, 2000.

MULLER, Joelle."Le Management en bibliothèque: technique de gestion ou art" Dans : Lectures, 149, janvier-février 2007, p20-21

« La Signalétique de la bibliothèque ». in : Lectures, n°115, juillet - août 2000.

Teaching and Learning MethodsLectures
Tutorials
Project or fieldwork
Assessment MethodsWritten examinations
Projects or practical work

The assessment consists in

- a group work about a real situation

- a written individual examination

NotesYes
LanguageFrench

The information contained herein is intended for informational purposes only. The Higher Education Institution disclaims any responsibility with regard to its content.