2nd Bachelor in Speech Therapy
Psychomotricity
< Back
ECTS Credits | 2 |
---|---|
Number of Hours (h/year) | 30 |
Teaching staff | AL MOUNAJJED, Mayada |
Course Unit | Compulsory |
Term | Quad. 1 and 2 |
Code | PARA-D_LOGO0033/2 |
Prerequisite | 1st year course: Psychomotricity |
---|---|
Aims and Objectives | To understand the utility of psychomotricity as intervention medicum for speech or cognitive therapy; to acquire the necessary theoretical knowledge to build a psychomotor caring with speech therapy objectives. |
Description | Introduction: psychomotricity definition; the processes of the learnings: role of the motricity; Chapter 1: the game at the child: biological foundations and functions Chapter 2: incidence of the psychomotor disorders on the behavior and on the schooling. Chapter 3: example of pathologies and syndromes pulling psychomotor disorders : prematurity, SDP, TDA/H Dyspraxia. |
Bibliography | CORRAZE, J. (1999). Les troubles psychomoteurs. Ed Solal, Marseille. CROUAIL, A. (2008). Rééduquer dyscalculie et dyspraxie. Ed. Masson, Paris. DE COSTER; P., DE LONGUEVILLE, A.N., SCHLÖGEL, X. (). TDA/H à l'école, Ed. PLantyn, Waterloo. DEHAENE, S. (2007). Les neurones de la lecture. Ed. Odile Jacob, Paris. DE LIEVRE, B., STAES, L. (2000). La psychomotricité au service de l'enfant, Ed. De Boeck & Belin, Bruxelles. FAGARD, H. (2001). Le développement des habiletés chez l’enfant, CNRS Ed. Paris. FERLAND, J. (2009). Le jeu chez l'enfant, Ed CHU SAINTE-JUSTINE, Montréal. LECENDREUX, M. (2003). L'hyperactivité. Ed Solar, Paris. MAZEAU, M. (2005). Neuropsychologie et troubles des apprentissages : Du symptôme à la réeducation. Ed. Masson, Paris. PANNETIER, E. (2007). La dyspraxie: une approche clinique et pratique. Ed. CHU sainte-Justine, Montréal. PAOLETTI, R. (2002). Education et motricité, Ed. De Boeck Université, Bruxelles. REINT, G. (2005). Le trouble de l'acquisitition de la coordination : évaluation et rééducation de la maladresse chez l'enfant. Ed. Solal, Marseille. REVOL, O., BRUN, V. (2010). Trouble déficit de l'attention avec ou sans hyperactivité. Ed. masson, Paris. SAUVE, C. (2000). Apprivoiser l'hyperactivité et le déficit de l'attention. Ed. Hopital Sainte-Justine, Montréal. VINCENT, A. (2010). Mon cerveau a encore besoin de lunettes, le TDAH chez l'adulte. Ed Quebecor, Montréal. |
Teaching and Learning Methods | Lectures Tutorials |
Assessment Methods | Written examinations Projects or practical work Written examinations and practical works. |
Notes | Yes |
Language | French |
The information contained herein is intended for informational purposes only. The Higher Education Institution disclaims any responsibility with regard to its content.