2nd Bachelor in Speech Therapy

Psychomotricity

< Back

ECTS Credits2
Number of Hours (h/year)30
Teaching staffAL MOUNAJJED, Mayada
Course UnitCompulsory
TermQuad. 1 and 2
CodePARA-D_LOGO0033/2
Prerequisite

1st year course: Psychomotricity

Aims and Objectives

To understand the utility of psychomotricity as intervention medicum for speech or cognitive therapy; to acquire the necessary theoretical knowledge to build a psychomotor caring with speech therapy objectives.

Description

Introduction: psychomotricity definition; the  processes of the learnings: role of the motricity;

Chapter 1: the game at the child: biological foundations and functions

Chapter 2: incidence of the psychomotor disorders on the behavior and on the schooling.

Chapter 3: example of pathologies and syndromes pulling psychomotor disorders :  prematurity, SDP, TDA/H Dyspraxia.

Bibliography

CORRAZE, J. (1999). Les troubles psychomoteurs. Ed Solal, Marseille.

CROUAIL, A. (2008). Rééduquer dyscalculie et dyspraxie. Ed. Masson, Paris.

DE COSTER; P., DE LONGUEVILLE, A.N., SCHLÖGEL, X. (). TDA/H à l'école, Ed. PLantyn, Waterloo.

DEHAENE, S. (2007). Les neurones de la lecture. Ed. Odile Jacob, Paris.

DE LIEVRE, B., STAES, L. (2000). La psychomotricité au service de l'enfant, Ed. De Boeck & Belin, Bruxelles.

FAGARD, H. (2001). Le développement des habiletés chez l’enfant, CNRS Ed. Paris.

FERLAND, J. (2009). Le jeu chez l'enfant, Ed CHU SAINTE-JUSTINE, Montréal.

LECENDREUX, M. (2003). L'hyperactivité. Ed Solar, Paris.

MAZEAU, M. (2005). Neuropsychologie et troubles des apprentissages : Du symptôme à la réeducation. Ed. Masson, Paris.

PANNETIER, E. (2007). La dyspraxie: une approche clinique et pratique. Ed. CHU sainte-Justine, Montréal.

PAOLETTI, R. (2002). Education et motricité, Ed. De Boeck Université, Bruxelles.

REINT, G. (2005). Le trouble de l'acquisitition de la coordination : évaluation et rééducation de la maladresse chez l'enfant. Ed. Solal, Marseille.

REVOL, O., BRUN, V. (2010). Trouble déficit de l'attention avec ou sans hyperactivité. Ed. masson, Paris.

SAUVE, C. (2000). Apprivoiser l'hyperactivité et le déficit de l'attention. Ed. Hopital Sainte-Justine, Montréal.

VINCENT, A. (2010). Mon cerveau a encore besoin de lunettes, le TDAH chez l'adulte. Ed Quebecor, Montréal.

Teaching and Learning MethodsLectures
Tutorials
Assessment MethodsWritten examinations
Projects or practical work

Written examinations and practical works.

NotesYes
LanguageFrench

The information contained herein is intended for informational purposes only. The Higher Education Institution disclaims any responsibility with regard to its content.